Verslagen vergaderingen

Thema1_leergroepB1BEM15A_BiekeSophie.docx (26862)

 

1 BEM15   VERSLAG CB 1: Zelfreflectie

 

datum  6/10/2014

plaats  campus Kantienberg

 

lokaal  L02.04

uur 11.4513.15

Aanwezig

Carron Bieke, Catry Elisa, De Bruycker Ruben, De Coninck Glen, De Croock Thomas, De Jonge Simon, De Ridder Mattias, Deschuytter Silke, Detemmerman Jens, Dogan Hassan, Fruytier Kjell, Geers Sophie, Georges Axelle, Hooghe Tim, Mahieu Valerie, Meert Sven, Mels Cedric

Afwezig

Blommaert Stijn, Bouaicha Sam

Verontschuldigd

-

Voorzitters

Deschuytter Silke, Mels Cedric

Notulisten

Carron Bieke, Geers Sophie

 

 

Verloop vergadering
 

  1. Inleiding vergadering en opsomming van de agendapunten
    De voorzitters geven een opsomming van de agendapunten.
  2. Introductie van iedereen, onderverdeling van groepen
    De voorzitters introduceerden de deelnemers niet. Er werden wel stickers met de namen uitgedeeld door Cedric. Op het etiket stond onze naam en tot welke groep we behoorden (op het moment zelf werd dit niet duidelijk gemaakt, maar gaandeweg het gesprek kwam dit naar voor).
  3. Je sterktes, zwaktes en verwachtingen
    De voorzitters hadden reeds voor de vergadering een vragenlijst doorgestuurd in verband met de moeilijkheden die de deelnemers ondervonden op vlak van school. Aan de hand van de resultaten stelden ze een grafiek op, die ze toonden tijdens de vergadering.

    Aan de groep werd gevraagd of iemand reeds moeilijkheden had gehad in hun schoolcarrière. Antwoorden hierop waren onder andere:
    - het percentage van dagelijks werk was op te halen met examens
    - slechte resultaten op het dagelijks werk werden goedgemaakt met erop volgende taken

    Bij de meesten onder de deelnemers waren er enkele moeilijkheden, maar deze bleven beperkt.
  4. Hoe verliep je schoolbaan tot nu toe? + artikels
  5. Vervolgens werd de vraag gesteld welke vakken moeilijkheden met zich meebrachten bij de deelnemer in de vorige jaren. Uit verschillende antwoorden blijkt dat Engels het grootste struikelblok is in deze groep.
    Vervolgens werden de studiemethodes van de deelnemers aangehaald. Verschillende methodes kwamen aan bod:
    - schrijven
    - herhalen
    - oefeningen maken
    - lezen
    - memoriseren
    Er waren veel verschillende methodes en het leek voor de deelnemers niet zo eenvoudig om hun eigen methode aan te passen.
    Daarop verdergaand werd er gevraagd of er personen hun studiemethode zouden moeten aanpassen. Onder andere de deelnemers die vroeger alles opschreven, zouden hun methode moeten herzien.

    Toen volgde de vraag of er mensen waren die er zeker van waren dat ze dit jaar zonder problemen zouden doorkomen. De meningen waren verdeeld, met opmerkelijke inbreng van de personen die reeds een jaar hoger onderwijs achter de rug hadden.
    De voorzitters toonden een grafiek in verband met de problemen met de studiemethode. Tot de top drie behoorden:
    1. Te veel opschrijven
    2. Te weinig studeren
    3. Afgeleid
    De enquête toonde eveneens dat slechts vier personen vonden dat ze een goede studiemethode hadden, ten opzichte van zeven personen die dit niet vonden.
    Voorzitter Silke spoorde aan om eventueel hulp te raadplegen moesten er problemen zijn.

    Vervolgens lazen enkele deelnemers het artikel ‘Eerstejaars hebben verkeerde studiemethode’ uit gazet van Antwerpen voor. Hierbij moeten wij bemerken dat het artikel dateert van 21 maart 2007.

    Verschillende onderwerpen zoals de angst om niet te slagen, het meenemen van vakken, het zin in studeren, de hoeveelheid taken en de eventuele oplossingen voor problemen kwamen ter discussie.

    Vervolgens werd een vergelijking gemaakt tussen het middelbare onderwijs en het hoger onderwijs met betrekking op de studiemethode, o.a. de vrijheid van een student kwam aan bod.

    Eén van de voorzitters vroeg naar de spanningen tijdens de vorige schooljaren. Voor velen bleek de spanning pas op te lopen net voor en/of tijdens de examenperiode.

    Een grafiek die de resultaten van de groep toonde, vertelde dat sociale netwerksite Facebook de grootste afleider zou zijn bij het studeren, gevolgd door tv, gamen en gsm-gebruik.

    Daarna vroegen de voorzitters naar de spanningen tijdens het jaar en naar eventuele oplossingen om die spanningen te voorkomen.
    Een deelnemer die een speciaal traject volgt ten gevolge van topsport, gaf zijn problemen aan met de hoeveelheden trainingen en de weinige tijd voor schoolwerk. De voorzitters gingen hier dieper op in: waarom studeren? Aanpassing studiemethode?
    Hierop verdergaand werd gepeild naar de mening over het verspreiden van een studie over een langer traject. Standpunten waren:
    - ouders betalen voor studie
    - hoe langer men studeert, hoe minder snel men geld zal verdienen

    Hierbij aansluitend werd gevraagd naar de meningen van de deelnemers over het eventueel verder studeren na het behalen van een bachelor, hierbij waren de meningen zowel pro als contra, met als argumenten o.a.:
    - niet iedereen heeft de capaciteit om zich op te werken
    - bedrijven zoeken naar hogere diploma’s
    - bedrijven kijken eerder naar ervaring

    Zowel het behandelen van vakken, de studiemethodes en meningen over de schoolloopbaan verschillen sterk onder de deelnemers.
     
  6. Verwachtingen van dit academiejaar?
    Toen we aan dit agendapunt kwamen, verdeelden de voorzitters ons in groepjes van vier personen. In deze groepjes moesten we onze top vijf van verwachtingen voor dit academiejaar samenstellen. Daarna moesten we onze conclusie voorstellen aan de gehele vergadering.
    Er was één punt dat bij elke groep aan bod kwam, namelijk 'voldoende studeren'. Daarnaast vonden we de punten 'naar de les komen', 'planning maken', 'nalezen van de leerstof' en 'ontspanning' ook niet onbelangrijk. De resultaten uit de thuis ingevulde enquête gaf een andere volgorde in belang aan. Daarin stond ontspanning op nummer één.
    Dit betekent dus dat we in groep andere dingen vermelden dan hetgeen we vermelden indien we individueel antwoorden.
     
  7. Positieve en negatieve invloeden op studies + artikel facebook
    De voorzitters vroegen ons aan bord om onze positieve en negatieve invloeden op onze studies te noteren. Er bleken meer negatieve punten genoteerd te zijn dan positieve punten.
    Enkele negatieve punten waren onder andere: 'te weinig studeren', 'stress', 'niet herhalen van de leerstof', 'te laat beginnen', 'onderschatten'.
    Enkele positieve punten waren: 'concentratie', 'iets snel opnemen', 'verantwoordelijkheid', 'discipline'.
    Vervolgens vroegen de voorzitters naar methodes om onze negatieve punten aan te pakken.
    Enkele antwoorden:
    - op voorhand beginnen studeren
    - orde en structuur
    - interesse doet sneller opnemen van leerstof
     

Ons algemeen studiekarakter bevat dus veel negatieve punten zoals:
-verlengde pauze
-stress
-geen concentratie

maar ook positieve punten:
-regelmaat
-memoriseren
-orde en structuur

Het artikel in verband met Facebook werd niet besproken.

Bespreking quote van Françis Bacon
“Wie veel vraagt, zal veel leren en veel onthouden.”

De meningen over deze uitspraak waren verdeeld.
De deelnemers namen standpunten in zoals:
- correct, als men niets vraagt, kan men ook niets weten
- fout, als men zelf een antwoord zoekt en de oplossing vind, zal men dit langer onthouden
Je moet dan natuurlijk wel rekening houden met de mensen die niets durven vragen omdat ze anders te veel vragen zouden moeten stellen of omdat ze bang zijn om vragen te stellen.

Of deze quote correct is of niet, daar heeft ieder zijn persoonlijke mening over.

 

Bespreking Penn-test in groepen

Dit agendapunt werd niet besproken.

Bespreking Lassie-test in groepen

De voorzitters vroegen naar de resultaten van de reeds gemaakte Lassie-test.
Er werd gevraagd of dit dan aanzet tot het eventueel veranderen of aanpakken van die punten. Daarop kwam niet echt een positieve respons.
Argumenten zijn onder meer dat die methodes wel degelijk werkten in het middelbaar, dus ziet men geen reden om daar nu iets aan te veranderen.

Wat zijn de competenties van mijn opleiding?

De voorzitters toonden een vacature voor de job ‘Sales Representative’. Hierop stonden enkele vereiste competenties voor de job, na de inleiding en het gezochte profiel. Bij enkele competenties werd stilgestaan bij welk vak men dit zou meekrijgen (vb. leidinggeven: management). Hierbij werden nog enkele competenties opgenoemd en aan enkelen gevraagd of ze al dan niet een voorkeur hadden voor een afstudeerrichting.

Zelfreflectie en bespreking model van korthagen

Dit agendapunt werd niet besproken.

 

 

Agendapunten

  1. Inleiding vergadering en opsomming van de agendapunten.
  2. Introductie van aanwezigen, onderverdeling in groepen
  3. Je sterktes, zwaktes en verwachtingen
  4. Hoe verliep je schoolloopbaan tot nu toe? + artikels
  5. Verwachtingen van dit academiejaar Positieve en negatieve invloeden op studies + artikel Facebook
  6. Bespreking quote Francis Bacon
  7. Bespreking Penn-test in groepen
  8. Bespreking Lassi-test in groepen
  9. Wat zijn de competenties van mijn opleiding?
  10. Zelfreflectie en bespreking model van korthagen

 

volgende vergadering  20.10.2014, Kantienberg, L02.04, CB 2 over: Plannen

 

Feedback tegenover voorzitters

Positief:
- goede leiding door de voorzitters
- open houding tijdens het spreken
- aansporing tot antwoorden
- enquête vooraf laten invullen
- doorbreking van het zitten 'vergaderen': verdeling in groepjes, schrijven aan bord
Negatief:
- structuur niet altijd even duidelijk
- soms twee vragen aan de deelnemers, wat onduidelijkheid schept

 

Contact

portfolio TMD
Einde Were 62
Gent
9000

© 2014 Alle rechten voorbehouden.

Maak een gratis websiteWebnode