Studiemethode
Het derde contactblok voor het vak Talent vond plaats op maandag 10 november 2014 om 11u45.
Studiemethode was het thema van deze vergadering, dit thema bouwde verder op de vorige contactblokken.
De voorzitters begonnen met de vergadering. Al snel mochten we in groepjes gaan zitten.
De bedoeling was om met de groep stellingen te bespreken, deze gingen onder meer over de aanpak bij een taak, test, examen, enzovoort. Wat mij duidelijk kenmerkte was dat ik altijd zo snel mogelijk aan een taak begin, om uiteindelijk een goed resultaat te behalen.
Persoonlijk vond ik de organisatie van de voorzitters niet altijd even goed. Een voorbeeld hiervan is dat er vaak tweemaal een voorzitter langskwam om naar onze standpunten bij de stellingen te luisteren.
Men werkte onder andere met het systeem ‘handen opsteken indien je akkoord bent’. Ook hier gingen de voorzitters in op de antwoorden van de deelnemers.
Toen kwam men bij de vraag: “Wie vindt naar de les gaan belangrijk?” Michiel antwoordde hier vrij duidelijk op dat hij de lessen niet als nuttig ervaart, hij doet liever thuis alles zelf. Door de manier waarop hij dit zei, begon ik mij bepaalde vragen te stellen. Het feit werd weggelachen, achteraf gezien was het misschien beter geweest van mezelf om op zijn woorden in te gaan. Spijtig genoeg durf ik niet altijd in discussie te gaan. Ik had graag zijn argumenten gehoord, om daarna mijn tegenargumenten op tafel te leggen. Ik vind namelijk dat het leerproces reeds start tijdens de lessen, ook leer je nieuwe mensen kennen wat zeker een hulp is tijdens je studies en daarbuiten, bovendien houden sommige leerkrachten ook rekening met aanwezigheden.
Zelf ga ik niet zonder reden een les overslaan. Ik amuseer me namelijk meer op school in gezelschap, dan indien ik thuis alleen zit te studeren. Je creëert er ook een vorm van discipline en routine mee, een aspect dat ik al goed beheers, maar dat anderen hierdoor zouden kunnen aanleren.
Bij de volgende aspecten die aan bod kwamen, probeerde ik zoveel mogelijk inbreng te hebben.
Achteraf vind ik dat mij dat behoorlijk gelukt is. Toch voel ik me nog steeds onzeker om het woord te voeren terwijl alle aandacht op mij gericht is.
Met de ervaring uit mijn eerste jaar hogere studies is het soms gemakkelijker om bepaalde vragen te beantwoorden.
Het idealisme van sommigen als het over examens en testen gaat, kan me soms irriteren. De oorzaak hiervan valt niet ver te zoeken, ik heb reeds een jaar achter de rug en besef dus dat een diploma je niet in de schoot geworpen wordt. Ondanks de vele waarschuwingen zullen velen dit pas ondervinden bij het einde van het eerste semester.
Ik vond het spijtig dat er op bepaalde momenten weinig input kwam van de groep, dat maakte het voor de voorzitters veel moeilijker en het maakte de vergadering ook minder boeiend.
Voor dit contactblok had ik me goed voorbereid. Alle opgegeven taken had ik afgewerkt en geprint. Ik was vooral trots op mijn eerste mindmap die ik ter voorbereiding maakte. Het had heel wat tijd in beslag genomen, maar het resultaat mocht er zijn.
Persoonlijk vind ik dat ik een goede studiemethode heb, ik behaalde er vorig jaar dan ook goede resultaten mee. Uit het contactblok leerde ik hoofdzakelijk een aantal nieuwe schematiseringsmethodes die ik af en toe zal toepassen in de toekomst.