Creativiteit
Op 27 februari was ik aan bod als enige van de vergadering. Toegegeven, spreken voor een groep is niet mijn sterkste kant, daarom was ik toch wel vrij bang voor hoe ik er het ging vanaf brengen. De voorbereiding vond ik leuk, had ik ook wat tijd ingestoken. Het enige wat ik dus nog moest doen was het succesvol uitvoeren.
Vooraleer ik kon starten gaf de leercoach nog wat informatie over het duurzaamheidsproject, daarna gaf hij het woord aan mij.
Ik begon met enige twijfel aan mijn uitleg. De stress was duidelijk aanwezig in mijn stem. Al snel kreeg ik het gevoel dat de groep vandaag vrij goed zou meewerken, ze staken spontaan hun vingers in de lucht wanneer ik vragen stelde. Deelnemers zoals Silke en Glen waren onder andere deelnemers die veel zelf initiatief namen. Omdat ik wou dat iedereen inbreng had, duidde ik vaak deelnemers aan om ook hun mening te laten horen.
Mijn doel was om het interessant en interactief te maken voor de deelnemers, daarom probeerde ik hen zoveel mogelijk te betrekken in de vergadering. Na wat uitleg verdeelde ik hen in groepen om te brainstormen over het fictieve probleem dat ik had bedacht.
De ene groep ging vlotter aan de slag dan de andere groep, zo voelde ik dat bij de groep met onder andere Ruben, Thomas, Simon, enz. het niet zo evident was om op ideeën te komen. Ik ging rond bij elke groep om eens te luisteren wat hun ideeën waren en hoever ze reeds stonden. In dit proces probeerde ik hen te helpen door objectief hun idee te evalueren, tips te geven, een nieuw idee te introduceren, enzovoort. Zo gaf ik het groepje met onder andere Cedric, Helena, Hasan, enz. een paar ideeën om hun concept aan te passen.
Het resultaat mocht er zeker zijn: drie totaal verschillende ideeën, het een al creatiever dan het andere.
In het vervolg van de vergadering werkte ik verder op de ideeën van de drie groepen, zo kon ik hen de theorie laten toepassen in de praktijk. Sommige zaken waren moeilijker dan andere, maar de groep bleef goed meewerken.
Al snel was de vergadering voorbij, ik was tevreden over mijn prestatie. Sommige zaken konden beter, zoals het volume van mijn spreken, de zenuwen die toch aanwezig bleven, enzovoort. Toch ben ik verbaasd van mijn leiding geven, de groep evalueerde mijn begeleiding tijdens de brainstormsessie positief. De positieve feedback die ik achteraf kreeg, gaf mij een goed gevoel.