Proefexamen
Het proefexamen voor het vak economie vond plaats op maandag 3 november 2014 om 10u.
Ik had mezelf tijdens de herfstvakantie voorgenomen om wel voor micro-economie te studeren, maar ik wou er geen hele vakantie aan besteed hebben. Er waren immers andere vakken die ik evengoed wou doornemen.
Op de dag van het proefexamen wist ik dus dat ik de theorie globaal kon en alle oefeningen minsten eenmaal gemaakt had. Een goed resultaat verwachtte ik bijgevolg niet. Tevens speelde de angst dat ik geen economische achtergrond had, dit vak was compleet nieuw voor mij. Dit betekent voor mij echter niet dat ik minder kans heb op slagen, maar je begint toch met een zekere achterstand. Mijn doel was en is nog steeds om te tonen dat je ook zonder economische voorkennis voor dit vak zonder problemen kan slagen.
Ondanks alle onzekerheden wou ik toch aan het proefexamen deelnemen, omdat ik uit mijn vorig jaar aan UGent ondervonden had dat proefexamens je kunnen wijzen op een foute studiemethode. Zo had ik vorig jaar verkeerd gestudeerd voor mijn eerste proefexamen van statistiek, ik had me toen vooral gefocust op de theorie en de oefeningen had ik gewoon eens gelezen, met een resultaat van 5 op 20 als gevolg. Dit was voor mij een waarschuwing geweest dat ik dit vak anders moest studeren.
Voor het examen in januari pakte ik het dan ook helemaal anders aan en slaagde ik bijgevolg zonder problemen.
Tijdens het proefexamen van economie toonde de docente een powerpoint met daarop de vragen. Eerst was er een deel multiple choice, gevolgd door een deel open vragen. Ik twijfelde wel een aantal keer bij de meerkeuzevragen, maar over de open vragen was ik vrij zeker.
Na het noteren van de antwoorden, vroeg de docente je bladeren door te geven aan de persoon die achter je zat. De bedoeling was dat die persoon jouw proefexamen zou verbeteren. Met enige angst voor het resultaat, begonnen we aan de verbeteringen. Opluchting kwam pas op het einde van de verbetering. Ik wist dat ik het goed gedaan had.
Mijn resultaat was 12,25/15, hier was ik enorm tevreden over. Het is een indicatie dat ik de leerstof begrijp en dat ik een goede studiemethode heb gevonden voor dit vak.
Naast deze tevredenheid bracht het resultaat ook een zekere motivatie met zich mee. Ik voelde me gemotiveerd om verder te gaan met dit vak en om er energie in te stoppen.